Inlogtijd telt mee als werktijd oordeelt Hoge Raad

Een werknemer die volgens de planningsregels van zijn werkgever tien minuten voor de start van zijn dienst aanwezig moet zijn, mag deze werktijd ook beschouwen als betaalde werktijd. Dat heeft de Hoge Raad onlangs bepaald. 

Bekijk hier onze rechtsgebieden

In deze zaak draait het om een medewerker van een callcenter. Die moet van zijn werkgever iedere werkdag tien minuten van zijn eigen tijd gebruiken om in te loggen, zodat hij stipt om 09.00 uur kan starten met zijn werkzaamheden.

Reglementen

De medewerker vindt dat deze tien minuten inlogtijd ook doorbetaald moeten worden en neemt hiervoor een advocaat in de arm, die het callcenter een brief stuurt met het verzoek om nabetaling van het salaris. Het callcenter reageert hier afwijzend op, omdat de medewerker bij indiensttreding heeft ingestemd met de reglementen die gelden binnen het bedrijf.

Hierin staat letterlijk:
‘09.00 uur beginnen betekent dat je exact om 09.00 uur klaar zit om je eerste call aan te nemen danwel te maken. Meld je daarom altijd 10 minuten voor aanvang van je dienst bij je supervisor, dan ben je nooit te laat; (…)’

Bekijk hier onze incasso diensten

Gerechtelijke procedure

De werknemer start vervolgens een gerechtelijke procedure tegen het callcenter om de extra gewerkte tijd middels een loonvordering alsnog vergoed te krijgen en wordt door zowel de kantonrechter als het Gerechtshof in het gelijk gesteld. Maar de werkgever ging hiertegen in cassatie bij de Hoge Raad. Die heeft nu geoordeeld dat de werkgever deze tijd alsnog moet gaan betalen. Eerder al oordeelde het Gerechtshof dat deze tijd gezien moest worden als werktijd, maar de werkgever ging hiertegen in cassatie bij de Hoge Raad. Deze heeft nu geoordeeld dat de werkgever deze tijd alsnog moet gaan betalen.

Achterstallig loon

Naast achterstallig loon gaat het in deze zaak ook over extra vakantiegeld, wettelijke verhogingen en incassokosten. Verder moeten ook de juridische kosten worden vergoed. Goed voor een bedrag van enkele duizenden euro’s.

De uitspraak heeft echter mogelijk ook gevolgen voor alle andere callcentermedewerkers en andere werknemers in Nederland, van wie hun werkgever verwacht dat zij in hun eigen tijd werkgerelateerde activiteiten uitvoeren.

Voor andere werkgevers zou deze uitspraak een signaal moeten zijn om hun medewerkers in de toekomst iedere minuut die zij werken te gaan uitbetalen. Anders kunnen zij nog weleens voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met RechtNet Advocaten via info@rechtnet.nl of bel naar 073 – 615 43 11.

Vragen? Neem contact met ons op